středa 15. července 2015

Svět komiksů


Dříve jsem vůbec nečetla komiksy, takže jsem se před nějakou dobrou rozhodla, že to musím změnit a z tohoto popudu si na blogu vytvořila takový menší komiksový maraton. A jak dopadl?

Samozřejmě jsem - ostatně jako skoro vždycky - myslela, že na všechno budu mít více času, ale nakonec mi škola nedovolila ani moc psát na blog, což mě drtilo, ale nebylo zbytí... Přesto jsem ale komiksy četla, ač jsem o tom často třeba ani nenapsala žádný článek. Teď bych své počínání ráda lehce shrnula.

Za toho půl roku jsem se snažila poznat různé typy komiksů a autorů - vztekala jsem se nad hrdinskými komiksy, kroutila hlavou při čtení mangy, rozplývala se z kresby Kopla nebo třeba  smutnila nad Vránou...

Nepoznala jsem toho mnoho - přečetla jsem nějakých třicet komiksů -, to za tak krátkou dobu nešlo, vždyť lidé čtou komiksy desítky let... Ale něco málo k tomu říci můžu.


Manga

Nejdříve jsem myslela, že to vůbec nepůjde a ty příběhy mě i dost vytáčely. Naruto se mi vážně nelíbilo, přišlo mi to na hlavu padlé (což vím, že to tak prostě je, ale bohužel jsem na to asi moc nudná).. Ale pak přišly i některé, které se mi zalíbily - Zápisník smrti, Bleach... Takže nakonec co se týče mangy, tak ano, najdu si své oblíbence a těch se budu držet.


Superhrdinové

To bylo taky trochu o hubu. Musím přiznat, že nejvíc jsem si na těchle komiksech užila tu kresbu, ta byla většinou vážně krásná. Ty barvy, odstíny, obludky... Jenže ti hrdinové! Ti mě neskutečně štvali. Třeba takový nafoukánek Green Lantern. Nebo ten Lobo (můžu ho sem počítat ne?), to jako vážně?! Myslím, že jsem ještě nenašla svého hrdinu.


Petr Kopl

Tak tenhle týpek si zaslouží vlastní kategorii. Byl to možná jediný (nebo jeden z mála) českých tvůrců komiksu, kterého jsem zkusila a byla jsem mile překvapena (ještě mu hodlám věnovat článek, časem). Jeho kresba je naprosto úžasná. Vybírá si zajímavá témata a hrdiny (ano, tady referuji především k Sherlockovi), má smysl pro humor (viz. třeba jeho Štěky Broka Špindíry), rozhodně to není žádný floutkovský hlupák (většinu z jeho narážek nejspíš ani nikdy neodhalím, no není to super?)... Ano, tenhle autor si mě získal na 100%, byl to jeden z nejlepších objevů poslední doby.



Super známé a oblíbené klenoty

U něčeho nevím, kam to přesně zařadit, zda se řídit nějakým tématem/žánrem/autorem... Rozhodně to jsou ale komiksy, které čtou tisíce lidí. A mají je rádi. Třeba takový Goon. Ach, onen nechutný na zabití Goon. Tak u tohoto komiksu jsem byla opravdu bezradná. Co se na tom lidem líbí? Já měla chuť jej prohodit oknem... Nebo třeba takový milovaný Zámek a klíč (už mám doma třetí díl). Taky mě to moc nenadchlo, ty surovosti bohužel nejsou moc pro mě, alespoň v komiksech ne. Podobným způsobem mě zklamal i komiks Zaklínače - Skleněný dům. To byla tedy novinka, takže jsem nemohla navázat na názor ostatních, ale Zaklínač je obecně všemi milovaný (včetně mě), takže jsem doufala... No, zkrátka v něco lepšího. A takových bylo více, bohužel.


Občasné překvapivě skvělé kousky

Byly i komiksy, které jsem prostě jen tak někde vyhmátla a mile mě překvapily. Třeba Vrána - jasně, tu má ráda spousta lidí - ale nečekala jsem, že se mi bude líbit. Nebo Anin duch (no dobře, tady jsem to trošku čekala, když je to celé tak hezky fialové). Zkusila jsem i první díl Živí mrtví a líbilo se mi to - mnohem více než seriál, se kterým jsem sekla u začátku druhé řady (a to je co říct, často to nevzdávám). 


Shrnout to nějak celkově je dost těžké, protože komiksy jsou přece jenom obrovská oblast a nedají se rozdělit na pár kolonek. Každopádně jsem vážně ráda, že jsem je začala číst/prohlížet si. Líbí se mi, že můžu vždycky nějaký komiks popadnout a za hodinku ho mám přečtený. Dýchá z toho jakási ucelenost a uzavřenost, která mi vyhovuje a u knih ji potkávám jen zřídkakdy. Taky se díky komiksům učím tvorbu vnímat i jinak než na slova. Musím vnímat ty barvy, stíny, tvary... A to je celkem fuška. A taky výzva. Rozhodně bych neřekla, že je komiks pro děcka, vždyť není zas tak jednoduché ho číst a užít si to!

Je škoda, že jsem nestíhala k maratonu více psát něco v průběhu. Jsem ráda za každého, kdo se připojil a také nějaké komiksy přečetl nebo napsal článek. Mým hlavním cílem bylo začít číst komiksy a třeba si je i oblíbit. A to se mi povedlo. Takže z tohohle pohledu je to vlastně velký úspěch.


A co vy, ostřílení komiksáři? Co byste mi doporučili?

2 komentáře:

  1. Radit je těžko, když se ti vlastně vše líbí tak napůl. Jen bych ti poradila pár věcí:
    - Superhrdinové jsou poměrně složitá a hlavně šíleně obsáhlá kategorie. Pokud se ti nelíbí Green Lantern, na tom není nic zvláštního. Nejspíše by sis měla najít cestu buď úplně od začátku (k tomu celkem slušně poslouží Ultimátní komiksový komplet) nebo si vybrat superhrdiny, kteří tak úplně nezapadají do konceptu např. Marvelu. Z DC bych doporučila Strážce (tam ale pozor, některé popisy jsou šíleně a zbytečně dlouhé :D) nebo celkově zkusit něco od Alana Moora. Jinak si myslím, že třeba Batman je univerzální hrdina (a tak trochu záporák) a taky by se ti mohl líbit. Ale důležité je číst to ve správném pořadí, protože pak něco nemusí dávat smysl a najednou máš pocit, že tě to nebaví.

    Překvapuje mě, že se ti nelíbil ani Zaklínač ani Zámek a klíč. Nebo prostě že jsi byla zklamaná. Mně se to líbilo dost. Ale ono čím víc toho přečteš, tím víc máš potom radost ze všeho, co má nějakou logiku a hlavně příjemnou kresbu. Což obě tyto série mají.

    Kromě toho bys mohla zkusit třeba Sin City, Grandville, Ságu nebo Sandmana. To by se ti snad mohlo líbit, díky té Vráně. :-) Z mangy vyzkoušej Útok titánů nebo Gunsmith cats.

    A já mám třeba Goona ráda moc, protože mi to prostě připadá úžasně vtipné a navíc - co se ti nelíbí na dvojce, co zabíjí zombíky? :-D Pro mě jsou to super postavy se zajímavou minulostí (kterou bych třeba po prvním díle vůbec nečekala), navíc mají parádní hlášky a styl kresby nemá chybu.

    Ježis, to jsem se zase rozepsala. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. I v superhrdinském žánru se dají najít zajímavé kousky, které úplně nespadají do žánru - já mám moc ráda Ms. Marvel, Young Avengers od Kierona Gillena nebo Hawkeye Matta Fractiona. A nedám dopustit na své oblíbené X-meny. Tyhle všechny ale vyšly jen v angličtině.
    Z přeložených knih bych doporučila Habibi nebo Pod dekou Craiga Thopsona, jsou to trochu dražší věci, ale hlavně Habibi stojí za to. Pak třeba toho Sandmana, Ságu nebo cokoliv od Marjane Satrapiové. Nebo zkus český komiks jako je Alois Nebel nebo Divoši Lucie Lomové.

    OdpovědětVymazat

Každý komentář potěší. Děkujeme :)